PEUGEOT introduceert zijn nieuwe 48V hybride technologie

PEUGEOT introduceert zijn nieuwe 48V hybride technologie

2023 wordt echt een "elektrisch jaar" voor PEUGEOT, met de presentatie van nieuwe modellen en nieuwe technologieƫn in zijn gamma. Zo zal het nieuwe HYBRID-systeem, ontworpen door Stellantis, worden aangeboden op de PEUGEOT 3008 en 5008, voordat het wordt uitgebreid naar andere modellen. Het zal de reeds uitgebreide familie van geƫlektrificeerde motoren aanvullen, waaronder plug-in hybride, 100% elektrische en brandstofcelvarianten.

Het PEUGEOT 48V HYBRID systeem bestaat uit een nieuwe generatie 136 pk PureTech benzinemotor, gekoppeld aan een nieuwe elektrische 6-versnellingsbak met dubbele koppeling waarin een elektromotor is geïntegreerd. Met een batterij die tijdens het rijden wordt opgeladen, biedt deze technologie extra koppel bij lage toerentallen en verlaagt het brandstofverbruik tot wel 15% (van 126 g CO2/km voor de 3008 en 128 g CO2/km voor de 5008). In de stad kan een C-segment SUV met het HYBRID-systeem dus meer dan 50% van de tijd in 100% elektrische modus rijden.

EENVOUDIGE EN TRANSPARANTE WERKING

De bestuurder wordt via de PEUGEOT i-Cockpit®-handset geïnformeerd over de werking van het hybride systeem en de verschillende modi kunnen automatisch worden geactiveerd.

In het dagelijkse verkeer werken de verbrandings- en de elektromotor samen of afzonderlijk om het energieverbruik te optimaliseren. Bij krachtig accelereren levert de elektromotor bij lage toerentallen extra koppel aan de benzinemotor. Tijdens het vertragen valt de benzinemotor uit en wordt de elektromotor een generator om de 48V-accu op te laden.
Het voertuig rijdt uitsluitend met de elektrische motor in de emissieloze modus, in de stad over korte afstanden en bij het manoeuvreren.

ZEER TASTBARE VOORDELEN

Tot 15% minder brandstof en vanaf 126 g CO2/km op de 3008 en 128 g op de 5008. In vergelijking met een niet-elektrische benzinemotor met vergelijkbare kenmerken biedt de HYBRID-motor een gemiddelde brandstofbesparing van ongeveer 1 liter/100 km op een SUV uit het C-segment (WLTP gecombineerde cyclus).

Deze besparing wordt voornamelijk gerealiseerd in de stad (- 2,5 l/100 km) en op de weg (- 0,7 l/100 km), terwijl het verbruik op de snelweg ongewijzigd blijft. Deze prestaties vertalen zich in een gemiddelde daling van 20 g/km in CO2-uitstoot (volgens de WLTP gecombineerde cyclus) op de 3008 en 5008.

Wanneer de acculading het toelaat, maakt het HYBRID-systeem het mogelijk om in druk verkeer 100% elektrisch te starten, te manoeuvreren (bijvoorbeeld om te parkeren) en met lage snelheid te rijden. In de stad kan de PEUGEOT 3008 en 5008 HYBRID meer dan 50% van de tijd in 100% elektrische modus rijden.

Bij hogere snelheden (tot 145 km/h) stopt de verbrandingsmotor wanneer de bestuurder het gaspedaal loslaat bij een constante snelheid en bij het afremmen.

Wanneer de bestuurder wordt gevraagd om bij lage snelheid over te nemen, levert de elektromotor extra koppel met een eenmalige boost die de reactietijd van de turbo compenseert. Dit voorkomt terugschakelen en zorgt voor meer rijcomfort en dynamiek. En wanneer de bestuurder het gaspedaal volledig intrapt, levert de elektromotor een extra vermogen van 9 kW (ca. 12 pk).

DE BELANGRIJKSTE ONDERDELEN VAN HET 48V HYBRIDE SYSTEEM

Alle onderdelen van deze nieuwe motor bevinden zich onder de motorkap, met uitzondering van de 48V accu, die onder de linker voorstoel van de PEUGEOT 3008 en 5008 is geplaatst.

De 1.2 liter PureTech benzinemotor.

Dit is een nieuwe generatie PureTech benzinemotor die speciaal is ontwikkeld voor een optimale integratie met hybridisering:
  • 3 cilinders en 1199 cm3,
  • Vermogen 136 pk (100 kW) bij 5500 tpm,
  • Koppel 230 Nm bij 1750 t/min,
  • Turbocompressor met variabele geometrie voor betere motorprestaties,
  • Tandketting (lage onderhoudskosten),
  • Miller cycle operation for better combustion thermal efficiency,
  • Euro 6.e standaard.
De e-DCS6 (Dual Clutch System) versnellingsbak.

De PEUGEOT 48V Hybrid motor omvat een nieuwe geëlektrificeerde versnellingsbak met 6 versnellingen en dubbele koppeling zonder koppelrem, die speciaal is ontworpen voor hybride systemen. De behuizing van de versnellingsbak herbergt ook de elektromotor, de omvormer en de ECU, wat de afmetingen en het gewicht van het voertuig optimaliseert en uitstekende rijprestaties garandeert.

De e-Motor

De in de versnellingsbak ingebouwde synchrone elektromotor met permanente magneet ontwikkelt een piekvermogen van 21 kW (28 pk) en een koppel van 55 Nm. Hiermee kan het voertuig voor 100% elektrisch worden aangedreven bij lage koppelbehoeften en wordt de verbrandingsmotor geholpen om zijn verbruik te verminderen. Tijdens het vertragen fungeert de motor als generator om de 48V-accu van het hybride systeem op te laden. Hij zorgt ook voor de hoofdstart van de verbrandingsmotor met behulp van de riemstarter.

De riemstarter

Deze 48V-starter zorgt ervoor dat de verbrandingsmotor opnieuw wordt gestart via een riem. Hij maakt een snelle en transparante start mogelijk.

De 48V hybride batterij

De 48V Lithium-Ion accu heeft een bruto capaciteit van 898Wh en een beschikbare capaciteit van 432Wh. Hij is ontworpen om gedurende de hele levensduur van het voertuig hetzelfde prestatieniveau te behouden en wordt geleverd met een originele garantie van 8 jaar/160.000 km.

De 48V accu is geïnstalleerd onder de linker voorstoel. Deze opstelling biedt vele voordelen ten opzichte van een installatie op de achterbank en betekent dat:
  • De hele binnenruimte is beschikbaar,
  • Het volledige volume van de laars blijft behouden,
  • De energieverliezen in verband met de lengte van de kabels worden geoptimaliseerd,
  • Het rijplezier blijft behouden dankzij de goede verdeling van de massa's (accu in het midden van het voertuig).
Twee elektrische netwerken

De PEUGEOT 3008 en 5008 hebben twee elektrische netwerken. Een 12V laagspanningsnet om de uitrusting van de auto te voeden en een 48V hoogspanningsnet om het hybride systeem te voeden. De elektriciteit wordt uitsluitend geproduceerd door de 48V e-motor. Een gelijkspanningsomzetter wordt gebruikt om de geproduceerde elektriciteit over te brengen naar het 12V-netwerk van de auto.

Specifieke hardware

De PEUGEOT-modellen met de nieuwe HYBRID-motor hebben een specifiek display. Het digitale display toont 100% elektrisch rijden (snelheidsmeter in blauw), de energiestroom in het systeem, het oplaadniveau van de batterij, de werkingsstatus via een vermogensmeter (Charge, Eco, Power) en het percentage van de afgelegde afstand in elektrische modus op elk moment of aan het einde van de rit.

Bovendien zullen deze modellen worden uitgerust met een AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System) dat buiten tot 30 km/u een geluid laat horen om voetgangers en fietsers te waarschuwen dat het voertuig nadert.

Galerij

Terug naar overzicht