Mazda MX-5 Roadster 2.0i 184 pk (2019): Ultiem rijplezier

Mazda MX-5 Roadster 2.0i 184 pk (2019): Ultiem rijplezier

Mazda heeft met de MX-5 altijd de filosofie gehanteerd dat het rijden zo puur mogelijk moet zijn. Vandaar dat de MX-5 bijna dertig jaar lang menig hart sneller doet slaan, zonder dat die ingrijpende wijzigingen onderging. Het geheim achter het succesrecept: achterwielaandrijving, 50/50-gewichtsverdeling, twee zitplaatsen, motor voorin en een laag gewicht. Om één en ander nogmaals onder de aandacht te brengen, nemen we je mee met de vernieuwde MX-5 (184 pk) voor een onvergetelijke trip.

De Transfagarasan in Roemenië - ook wel DN7C genoemd - is een 117 kilometer lange bergpas die vandaag de dag fungeert als verbinding tussen Transsylvanië en de naburige provincie Muntenië. De route wordt door kenners bestempeld als één van de mooiste bergpassen ter wereld en bestaat uit een doolhof van smalle haarspeldbochten, viaducten en spectaculaire natuur. Op een hoogte van 2.042 meter boven de zeespiegel bereikt de route een onverlichte tunnel van 890 meter lang. Deze donkere tunnel door het gebergte vormt een opmerkelijke barrière tussen het kale, besneeuwde berglandschap in het noorden en de weelderige, groene valleien in het zuiden, waar het ook merkbaar warmer is. Kortom, een ideale route om de vernieuwde Mazda MX-5 aan de tand te voelen.

2019MX 5 Detail engine 1

De specs zijn om van te smullen: Mazda krikte het vermogen van de 2.0 SKYACTIV-G voor MY2019 op van 160 naar 184 pk, het koppel voor deze atmosferische blok steeg naar 205 Nm. Het maximale toerental werd opgetrokken van 6.800 tot 7.500 t/min. De vernieuwde 2.0 SKYACTIV-G trekt heerlijk lineair door tot in de rode zone, gepaard gaand met een heerlijk sportief motorgeluid al blijft dat relatief beschaafd. In een rechte lijn snelt de MX-5 in 6,5 seconden van 0 naar 100 km/u, de topsnelheid bedraagt 219 km/u.


2019MX 5 Detail 18


De vernieuwde MX-5 is een geboren entertainer. Samen met het lichte, bijzonder stijve en bestuurdergerichte SKYACTIV-chassis van de Roadster, de double wishbone-ophanging vooraan en de multilinkophanging achteraan bieden zij de bestuurder het ultieme “Jinba Ittai “-gevoel. Op de kronkelende bergwegen is het volop genieten, van bocht naar bocht. Onze Roadster heeft geen last van onder- of overstuur, stuur je te snel een haarspeldbocht in verschijnt zijn kontje in de achteruitkijkspiegel maar geen paniek, de MX-5 laat zich gemakkelijk corrigeren. Heerlijk speeltje! Het stuur - vanaf nu zowel in de hoogte als diepte verstelbaar - reageert bliksemsnel op de bevelen van de bestuurder.


2019MX 5 Machine Grey 12


Is de MX-5 dan alleen maar sportief te rijden? Nee hoor. Met deze Roadster pur sang kan je ook heerlijk cruisen. Het rijcomfort is dik in orde. Mazda vermeldt een normverbruik van 6,9 l/100 km en dat is best haalbaar in cruisemodus. Geef je hem de sporen, loopt het verbruik op tot 8 à 9 l/100 km.


2019MX 5 Detail AC AA 4


Op het esthetische vlak beperken de nieuwigheden zich tot nieuwe kleuren voor de lichtmetalen velgen en enkele wijzigingen binnenin. Zo zijn de hendels om de rugleuning van de zetels te verstellen vanaf nu voorzien van een dikker en stijver binnenframe, de uitneembare bekerhouders werden stijver en de openingen tussen de houder en de montagesteun werden geoptimaliseerd. Bovendien werd het bedieningssysteem van de deur verbeterd door het gebruik van een deurvanger die in twee fasen in plaats van drie fasen werkt. Nieuw en niet onbelangrijk: vanaf nu staan ook Apple CarPlay en Android Auto in de optielijst.

Naast de bestaande veiligheidsvoorzieningen maken vijf nieuwe i-ACTIVSENSE-veiligheidstechnologieën hun intrede: Advanced Smart City Brake Support, een systeem dat voertuigen en voetgangers vóór de auto detecteert en op die manier aanrijdingen helpt te voorkomen, Smart City Brake Support (Reverse), een oplossing die voertuigen en hindernissen achter de auto detecteert, evenals een waakzaamheidscontrole, een verkeersbordenherkenning en een achteruitrijcamera.

Heb je zin in een knappe Roadster? Dan zit je met de MX-5 goed, concurrenten heeft hij nauwelijks. De instapprijs van de vernieuwde Mazda bedraagt € 22.690 voor de 1,5-liter (132 pk). Voor de 2.0 SKYACTIV-G (184 pk) in SKYCRUISE-uitvoering moet je € 28.490 ophoesten. Voor de MX-5 RF betaal je een opleg van € 2.500.

De Mazda MX-5 heeft geschiedenis geschreven en blijft een Roadster pur sang, op het lijf geschreven van de echte puristen.


BRON: www.autonieuws.be

Galerij

Terug naar overzicht