TEST: Mazda CX-3 facelift (2018): Compacte crossover met premiumallures

TEST: Mazda CX-3 facelift (2018): Compacte crossover met premiumallures

Mazda heeft zijn kleine crossover CX-3 een opfrisbeurt gegeven met tal van kleine, maar gerichte ingrepen. Tevens introduceren de Japanners een nieuwe 115 pk sterke 1.8 diesel en extra snufjes zoals Apple CarPlay en Android Auto.

Dat de CX-3 een belangrijk telg is binnen het Mazda-gamma bewijzen de cijfers. Voorafgegaan door zijn grote broer CX-5 is het het op één na meest verkochte model van het gamma. De boodschap is dus relevant blijven. Mazda heeft zijn CX-3 daarom verder fijngeslepen. Op het eerste zicht zijn de verschillen eerder subtiel. Achteraan zijn er nieuwe LED-lichtblokken met 3D-effect, vooraan een nieuwe grille, rondom extra details in glanzend zwarte afwerking en nieuwe 18-duims velgen. Net als bij de roadster MX-5 is het kleurenpallet uitgebreid met de toevoeging van het knappe Soul Red Crystal.


102 2018 MAZDA CX 3 INTERIOR BLACK LEATHER

In het minimalistische interieur vinden we een hertekende middenconsole. Deze ziet zijn klassieke handrem ingeruild voor een elektronisch gestuurd exemplaar. Daardoor is er heel wat extra (opberg)ruimte vrijgekomen, net als een meer ergonomische positie voor de (draai)knoppen van het infotainmentsysteem. Dat laatste ziet zijn functionaliteit verder uitgebreid met de komst van Apple CarPlay en Android Auto. Weliswaar zonder aanraakscherm. Al is Mazda zo genereus om de update ook aan te bieden aan reeds bestaande CX-3-rijders. Tot slot beschikt elke CX-3 nu standaard over een achteruitkijkspiegel met automatische dimfunctie en is het lijstje met veiligheidsfuncties verder uitgebreid met snufjes zoals een automatische remfunctie met voetgangersdetectie en automatische cruise control met start/stop filefunctie.

05 2018 MAZDA CX 3 ACTION FRONT

Op de Europese lancering nabij het zonnige en dus droge Malaga hadden we de kans om zowel met de 150 pk sterke 2,0-liter benzine als nieuwe 1,8-liter diesel te rijden. Met een vermogen van 150 pk (bij 6.000 tpm) en 206 Nm (bij 2.800 tpm) vraagt de atmosferische benzine de nodige toeren wil je er de vaart in houden. Tezelfdertijd blinkt de hogecompressiemotor ook uit door zijn stille en trillingsloze werking, souplesse en raffinement. Op voorwaarde dat je regelmatig aan de slag gaat met de prima handgeschakelde zesbak, zit de benzine de CX-3 als gegoten. Al biedt Mazda ook een zestrapsautomaat aan op de 150 pk-versie, net als op de nieuwe 1.8 diesel.

Die 1.8 Skyactiv-D is een evolutie van de oude 1.5 Skyactiv-D. Tegen alle trends in heeft Mazda de cilinderinhoud van zijn diesel dus groter gemaakt. Dat ze bij Mazda geen voorstander zijn van downsizen om te downsizen blijkt uit een motor die tezelfdertijd krachtiger, maar ook efficiënter is geworden. Zijn 115 pk en 270 Nm sterke turbodiesel neemt daardoor genoegen met een verbruik van nauwelijks 5,2 l/100 km (137 g CO2/km). Een cijfer dat ook in de praktijk zonder veel moeite haalbaar is.

Toch heeft de diesel ons lang niet zo weten te overtuigen als de benzine. Hoewel de motor stationair erg beschaafd klinkt, is dat in de toeren flink minder het geval. Ondanks technische innovaties zoals Mazda’s Natural Sound Smoother en Natural Sound Frequentie Control om trillingen en onaangename dieselgeluiden tegen te gaan, maakt de 1.8 vrij veel kabaal. Combineer dat met een relatief groot turbogat en een weinig progressief inschakelende turbo, en je krijgt een diesel die ons af en toe liet denken aan de zelfontbranders van een generatie terug.

Van zijn zachte stoelen over de comfortabele ophanging tot zijn uitstekende wind- en geluidsisolatie, de CX-3 is een en al sereniteit. En daar past deze diesel gewoon minder in. Je kan hem bovendien ook minder schakellui rijden dan je zou denken. Zo moesten we op de snelweg tijdens een inhaalmanoeuvre af en toe zelfs een versnelling terug. Vreemd voor een nochtans hypermoderne turbodiesel.

De vanafprijs voor de nieuwe CX-3 is gelukkig ongewijzigd gebleven en start nog steeds bij € 17.990 voor de 120 pk sterke Skyactiv-G benzine. De dieselmotorisatie werd dan weer € 700 duurder en is er pas vanaf € 23.590. Een heftige meerprijs, waardoor de benzine zich nog verder interessanter maakt.

De Mazda CX-3 blijft een van de meest origineel gelijnde modellen binnen zijn segment en ziet zijn sterke troeven verder beklemtoond. Het interieur is een aangename plek om vertoeven met een strakke lay-out, veel technologie, waaronder een head-up display, en tal van hoogwaardige materialen. Het zit-, veer- en geluidscomfort versterken zijn positie van comfortabele stadsauto, mede dankzij zijn stille en soepele benzinemotor.


Bron: autonieuws.be