De PEUGEOT 205 wordt 40: een verleidelijk heilig getal

De PEUGEOT 205 wordt 40: een verleidelijk heilig getal

Op 24 februari 1983 maakte PEUGEOT furore met de lancering van de 205. Met dit model werd het merk opgenomen in het moderne tijdperk, zowel op het gebied van product, marketing als motorsport. Een terugblik op een verleidelijk episch verhaal... de oorsprong van een lange reeks succesvolle PEUGEOT stadsauto's.

De geschiedenis van een auto is vaak in de eerste plaats de geschiedenis van de mannen en vrouwen die hem hebben ontworpen. De geschiedenis van de PEUGEOT 205 is onlosmakelijk verbonden met die van Jean Boillot, lid van de raad van bestuur van PEUGEOT aan het eind van de jaren zeventig. Hij was het die, in een moeilijke periode voor het bedrijf, het ambitieuze project bedacht van een nieuwe kleine auto die veel meer zou zijn dan een stadsauto, een multifunctionele auto, even comfortabel in de stad als op de buitenwegen, in staat om een klein gezin te vervoeren, en bovendien betaalbaar... kortom, een auto die aan alle voorwaarden voldeed.

PEUGEOT ontwerp versus Pininfarina

De PEUGEOT 205 veranderde het spel op het gebied van design, technologie en marketing. Terwijl de meeste voorgaande PEUGEOT’s waren ontworpen door Pininfarina, waren het in feite de interne stylisten onder leiding van Gérard Welter die de intern georganiseerde wedstrijd wonnen, met een veel moderner en vloeiender ontwerp (Pininfarina "troostte" zich door de PEUGEOT 205 cabriolet te ontwerpen). Het was een ontwerp dat enkele kenmerkende tekens inluidde die op toekomstige PEUGEOT’s zouden worden aangetroffen, bijvoorbeeld de grille met horizontale spijlen en de band tussen de achterlichten. Bovendien is het een bekende naam in het autodesign, Paul Bracq, destijds lid van de PEUGEOT studio, die het interieur van de PEUGEOT 205 heeft ontworpen.

De eerste krachtige kleine diesel

Technisch gezien betekende de PEUGEOT 205 de intrede van PEUGEOT in het moderne tijdperk: compact maar ruim, praktisch met zijn hatchback, efficiënt en zuinig tegelijk, aangepast aan alle gebruiksmogelijkheden... Het is met name de eerste auto van het merk met torsiestaven aan de achterzijde om meer ruimte in het passagierscompartiment vrij te maken. Het is ook de eerste auto die de nieuwe familie van XU-motoren krijgt, namelijk de XUD7, een viercilindermotor van 1,769 cm3 met 60 pk, die van de PEUGEOT 205 de eerste kleine Franse dieselauto maakt en vooral het eerste kleine dieselmodel dat prestaties biedt die gelijkwaardig zijn aan die van zijn tegenhangers op benzine, maar met een veel lager verbruik (gemiddeld 3,9 l/100 km).

Van 45 tot... 200 pk!

De PEUGEOT 205 was de eerste kleine PEUGEOT die zo'n breed en gevarieerd motorenaanbod kreeg - van 45 tot 200 pk! - en een automatische versnellingsbak, een zeldzame optie op de markt in die tijd. Vanaf zijn introductie in 1983 was hij leverbaar met vier benzinemotoren en één dieselmotor. Het jaar daarop werd het gamma uitgebreid met de legendarische GTI en Turbo 16 en een driedeurs carrosserie. Er volgde een hele reeks versies, van de meer betaalbare, zoals de Junior uit 1986 met zijn spijkerbroekstoelen, tot de meer chique, zoals de Lacoste of Gentry.

Toen de reclame het "heilige getal" uitvond...

Vanaf 1983 had de PEUGEOT 205 een marketingstrategie die paste bij zijn eigenschappen. Vanaf zijn introductie sloeg de bijnaam "heilig nummer" aan. De TV-reclames waren doeltreffend en zeer actueel, zoals de beroemde film waarin de PEUGEOT 205 op een bevroren meer wordt achtervolgd en gebombardeerd door een militair vliegtuig, met een zeer "James Bond"-gevoel. Een advertentie geregisseerd door Gérard Pirès, die enkele jaren later de beroemde speelfilm Taxi zou maken, met een PEUGEOT 406 in de hoofdrol.

De echte kampioen!

De autosport werd een krachtig middel om de PEUGEOT 205 en het merk PEUGEOT te promoten. In 1984 deed PEUGEOT onder impuls van Jean Todt mee aan de eerste categorie van het Wereldkampioenschap Rally, de beroemde "Groep B", met de indrukwekkende 205 Turbo 16.

Tijdens dit eerste seizoen maakte Ari Vatanen een sterke indruk door drie rally's te winnen. In 1985 en 1986 stelde de PEUGEOT 205 Turbo 16 PEUGEOT in staat de wereldtitel bij de constructeurs te winnen en Timo Salonen (1985) en Juha Kankkunen (1986) de rijderstitel. Omdat er eind 1986 geen categorie "Groep B" meer was, stelde Jean Todt voor dat PEUGEOT met de 205 T16 zou deelnemen aan een legendarisch evenement, de Parijs-Dakar. De uitdaging werd aangenomen en gewonnen. In 1987 en 1988 werd de PEUGEOT 205 T16 speciaal aangepast en won de beroemde rally-raid, eerst in handen van Ari Vatanen, daarna gereden door Juha Kankkunen.

In 1998, na een lange en rijke carrière van 15 jaar en 5.278.050 geproduceerde eenheden, nam de PEUGEOT 205 afscheid. In de hoofden van autoliefhebbers zal het voor altijd het "heilige nummer" van PEUGEOT blijven, het nummer dat de basis legde voor een uitzonderlijke reeks succesvolle stadsauto's, de PEUGEOT 206, PEUGEOT 207 en vandaag de PEUGEOT 208.

Belangrijke data voor de PEUGEOT 205

  • 24 februari 1983: PEUGEOT 205 5-deurs versie gelanceerd
  • 1984: introductie van de PEUGEOT 205 3-deurs en de PEUGEOT 205 GTI 1.6 105 pk, verkoop van de PEUGEOT 205 Turbo 16, eerste overwinning in het wereldkampioenschap rally (Finland).
  • 1985: de PEUGEOT 205 Turbo 16 wordt wereldkampioen rally (met Timo Salonen), de miljoenste PEUGEOT 205 verlaat de fabriek in Mulhouse.
  • 1986: lancering van de PEUGEOT 205 Cabriolet, de GTI 115 en 130 pk, de PEUGEOT 205 Turbo 16 wordt wereldkampioen rally (met Juha Kankkunen).
  • 1987: de PEUGEOT 205 krijgt een nieuw dashboard, de PEUGEOT 205 Turbo 16 wint de Parijs-Dakar
  • 1988: lancering van de PEUGEOT 205 Rallye, tweede overwinning van de PEUGEOT 205 Turbo 16 in de Parijs-Dakar.
  • 1989: lancering van de PEUGEOT 205 Roland Garros
  • 1990: lichte restyling (knipperlichten, achterlichten...), lancering van de PEUGEOT 205 Diesel Turbo (78 pk).
  • 1993: de productie van de PEUGEOT 205 GTI stopt.
  • 1995: stopzetting van de productie van de PEUGEOT 205 Cabriolet.
  • 1998: de PEUGEOT 205 wordt vervangen door de PEUGEOT 206.

Galerij

Terug naar overzicht